Naar het noorden van Spanje

De eerste Vuelta-week zit erop. Gisteren konden de renners genieten van een welverdiende rustdag. De rode leiderstrui hangt om de schouders van de Colombiaan Quintana. De Duitser Degenkolb leidt in de stand om het puntenklassement en de Spanjaard Mas geniet, zo lang ‘t duurt, van zijn blauwe bollentrui van het bergklassement. De eerste contouren van het algemeen klassement zijn geschetst, maar de winnaar van de Vuelta 2014 is nog niet bekend. Achter de klassementsleider staan namelijk nog 15 renners binnen de twee minuten, waaronder onze landgenoten Gesink en Kelderman.

stand

Vandaag staat een individuele tijdrit over 34.5 kilometer op het programma. ‘Real Monasterio de Santa Maria de Veruela’ is de naam van de vertrekplaats, mij dunkt goed voor een paar honderd punten bij Wordfeud. De eerste 8 kilometer gaan pittig bergop, daarna is het vrijwel één licht aflopende lijn richting de finish in Borja. Naast de hierboven genoemde renners die strijden voor de rode leiderstrui, hebben een handvol tijdritspecialisten een kruisje achter deze etappe gezet. Onder hen de Spaanse turbo Castroviejo, de rappe Italiaan Malori, de Nederlandse troef Clement en ‘Spartacus’ Cancellara. Maar de onbetwiste topfavoriet is natuurlijk de Duitser Tony Martin, alias ‘Der Panzerwagen’. Vermoedelijk komt hij niet als allereerste boven op de klim, maar daarna heeft hij ruim een half uur de tijd om ‘op het grote mes’ zijn machtige moordtempo te ontwikkelen.

Tony Martin Der Panzerwagen

De finishplaats van vandaag ligt iets ten noordwesten van Zaragoza, naar verluidt de mooiste stad waar ik nog nooit ben geweest. Interessant is het ontstaan van haar naam. Het begon 21 eeuwen geleden als een Romeinse kolonie onder keizer Augustus. De stad droeg in die tijd de naam ‘Caesarea Augusta’. In het jaar 712 werd de stad veroverd door de Moren en in de 11e eeuw werd het toenmalige ‘Cesaracosta’ verbasterd tot het Arabische ‘Saraqusta’. In het jaar 1118 kwam de stad weer onder Christelijk bewind door de verovering van Alfons I. De strategische vesting aan de Ebro werd de hoofdstad van het toenmalige Koninkrijk Aragón. Opnieuw werd de naam van de stad veranderd, ditmaal in ‘Çaragoça’, waarvan het huidige Zaragoza afstamt. Weten we dat ook weer.

Zaragoza

Zaragoza heeft over de eeuwen vele heersers gehad; vele volkeren hebben de stad bewoond. Hierdoor vindt men monumenten en resten van verschillende culturen in vele stijlen. Ondanks dat de stad een mooi historisch centrum heeft, staat de stad in Spanje ook wel te boek als “de onbekende”. Dit komt omdat de steden Madrid en Barcelona en de regio Andalusië het leeuwendeel van de buitenlandse toeristen aantrekken. Maar na een paar muisklikken op Google Afbeeldingen weet ik het zeker: we moeten naar Zaragoza, en snel ook.

Zaragoza stad

Terug naar de koers. De komende dagen moet er serieus geklommen worden. Woensdag vertrekt het peloton vanuit Pamplona, pal naast de wereldberoemde arena voor stierengevechten. De finish ligt op de Alto San Miguel de Aralar, een berg van 1e categorie. Donderdag is de voorlopig laatste kans voor sprinters en vrijdag staat een heuveletappe op het programma. Deze lijkt ideaal voor een succesvolle vlucht van een kleine groep vrijbuiters. Zaterdag, zondag en maandag wordt de Vuelta naar alle waarschijnlijk beslist op de monsterlijke bergkammen van Noord-Spanje. Alleen de Brit Froome lijkt een eindzege van een Colombiaan (Quintana, Uran, Chaves) of een Spanjaard (Contador, Valverde, Rodriguez) te kunnen voorkomen. Ik ben echt heel benieuwd hoe het zich gaat ontvouwen.

Alto San Miguel de Aralar

Wat eten we in de tweede Vuelta week? Chuleton de Buey. Op houtskool donker geroosterd vlees, maar nog wel wat aan de rode kant van binnen. Geloof me, veel lekkerder wordt het niet voor carnivoren.

Chuleton de Buey_Covila Rioja

Wat drinken we erbij? Een mooi Spaans glas rood. Mijn keuze is gevallen op Covila Rioja II Crianza. Deze heeft minimaal twaalf maanden gerijpt in vaten van Amerikaans eikenhout. Daarna nog acht maanden rijping op de fles in de kelders van Bodegas de Covilla. Mijn lezers in ‘t Gooi kunnen deze wijn per fiets afhalen bij Wijnkoperij Wesseling in Laren. En ook nog eens voor een verrassend aantrekkelijke EUR 8,50 per fles.

Salut y adios!

Robert Dousi

Twitter: @robertdousi

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s